Henryk | ARTIST TALK: Jen Liu
478
single,single-post,postid-478,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
jen_dog2

ARTIST TALK: Jen Liu

The Pink Detachment

20.08.2016

Fundacja Nośna zaprasza na spotkanie z Jen Liu podczas, którego obok wykładu artystka zaprezentuje najważniejsze prace video, w tym mający premierę na ostatnim Berlinale film The pink detachement.

W filmach Jen Liu widoczna jest artystyczna refleksja nad globalną rzeczywistością i funkcjonującymi w niej stosunkami społeczno-polityczno-ekonomicznymi. Artystka eksploruje i eksponuje zależności kapitalistycznego systemu produkcji, biologii, płci i cielesności. Procesy produkcyjne są dla niej punktem wyjściowym i równocześnie metaforą procesów bezpośrednio odnoszących się do ciała ludzkiego, które poddawane jest często krzywdzącym i brutalnym zabiegom definiowania, formowania i normalizowania. Procesy produkcyjne i ich przebieg, pojedyncze ruchy maszyn, pracowników i pracownic, a także analiza fetyszystycznych iluzji kreowania pożądania produktów końcowych tych procesów to tematy, które powracają w jej pracach.

Potrzeba subwersji, wyjścia poza ustalone schematy widoczna jest nie tylko w wątkach, które podejmuje, lecz także w stosowanym przez nią medium – filmie eksperymentalnym. Twórczość Liu charakteryzuje odważne spajanie antagonistycznych technik jak na przykład animacji 3D z archiwalnymi nagraniami z taśm magnetofonowych i VHS. W rozwiązaniach formalnych, które stosuje w swoich filmach widać zainteresowanie obrazoburczą estetyką i myślą ruchów awangardowych początku XX wieku takich jak dada, Bauhaus, konstruktywizm. Jej filmy są nie tylko wyzwaniem intelektualnym, ale i wyzwaniem dla przyzwyczajeń wzrokowych. Nie dają jednoznacznych odpowiedzi, nie pouczają, pozostawiają dużo przestrzeni do refleksji i stawiania nowych pytań, niepokoją przez co pobudzają do krytycznego spojrzenia na otaczający świat.

współpraca merytoryczna: Lawinia Rate

Jen Liu jest amerykańską artystką. Ukończyła California Institute of the Arts i amsterdamskie De Ateliers. Pracuje głównie z filmem, grafiką, instalacją i performance. Jej prace były pokazywane na wielu międzynarodowych wystawach w Azji, Ameryce Północnej i Europie. Odbyła rezydencje artystyczne w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Anglii i Amsterdamie. W swojej praktyce artystycznej Jen Liu analizuje granice kulturowe i polityczne wyznaczane przez umowy społeczne, idee i systemy polityczne oraz relatywną recepcję historii. Jen Liu wykorzystuje współczesne wizualne i dźwiękowe tropy popkulturowe, które konfrontuje z ich odpowiednikami z przeszłości oraz aktualnymi ich rozliczeniami. Miksując nagrania i teksty archiwalne z estetyką mass mediów i Internetu tworzy wyimaginowane światy prowadzone przez krytyczną narrację.

Lawinia Rate  studiowała historię sztuki i medioznawstwo na Ruhr Universiät w Bochum. W swojej działalności kuratorskiej interesuje się przede wszystkim sztuką krytyczną, prowokującą, a przez to trudną w odbiorze. Od 2015 roku Lawinia Rate jest kuratorką cyklu filmów eksperymentalnych „Attaque(e)r le visible” w La Mutinerie w Paryżu. W październiku 2016 rozpoczyna cykl sztuki wideo „Challenging the Frame” w Vierte Welt w Berlinie. Rate jest także autorką mniejszych inicjatyw kuratorskich jak na przykład wystawy „Processus du corps” w La Mutinerie w Paryżu (12.2014), wystawy „Imagininig the Body” w ramach festiwalu Fringe w Londynie (11.2015) czy wystawy „Nahrungsbeziehungen” w ramach festiwalu 48 Stunden Neukölln w Berlinie (06.2016).